Olavi Virtanen
piti mainion esityksen maailman ensimmäisistä puhelimista Jukolan luokassa.
Antonio Meucci sai kunnian puhelimen keksimisestä (toki joku saksalainen oli
tehnyt kaaviopiirroksia ja olipa Ranskassakin joku ollut jyvällä asiasta).
Jokunen kuva ja video tästä tapahtumasta Someron
Kulttuurin sivulla.
Antonio Meucci |
Pari hyvää YouTubelinkkiä Antonio Meuccin työstä
Someron ekasta linjasta Turkuun oli sellainen tieto, että
osan matkaa se kulki piikkilanka-aidan avustuksella (ns Wahrenin linja). Myös
Palikaisten ja Jokilan puhelimet olivat ensimmäisten joukossa.
Riitta Metzler (os. Mytty) kertoili alkuaikojen kokemuksia keskuksenpidosta Kuhmossa ja Helsingin Stockmannilla. Someron puhelinkioskin rahavalikoimasta kuva Somero-Seuran arkistossa (kuva 5-48.jpg) ja Someron puhelinkeskuksen sijainti (kuva 6-287.jpg)
Riitta Metzler (os. Mytty) kertoili alkuaikojen kokemuksia keskuksenpidosta Kuhmossa ja Helsingin Stockmannilla. Someron puhelinkioskin rahavalikoimasta kuva Somero-Seuran arkistossa (kuva 5-48.jpg) ja Someron puhelinkeskuksen sijainti (kuva 6-287.jpg)
Someron puhelinkioskin rahavalikoima
Puhelinkeskus: Uuno Laukan kokoelmasta |
Puhelinkeskus on järjestelmä,
joka muodostaa kytkentöjä puhelinlinjojen välille.
Kytkentää soittajan (tilaajan) ja vastaanottajan välillä kutsutaan piiriksi,
ja puhelinverkkoa piirikytkentäiseksi. Puhelun ajaksi
muodostuva kytkentä muodostaa kiinteän reitin, joka ei muutu puhelun aikana ja
jota ei voida käyttää muihin puheluihin. Puhelun päätyttyä yhteys purkautuu, ja
reitin osat vapautuvat käytettäväksi toiselle puhelulle.
Puhelinkeskuksia
Sylvänässa hoiti keskusta Esteri Kulmala (huom: Jaakko Kulmala ollut mallina
Someron kaupungintalon puistossa olevalle raivaajapatsaalle)
Terttilän
kaupassa ja. Kimalan kartanossa Iida Konsin 1800-luvun lopulla (mukulat ja
piiat hoituvat välillä keskusta
Somerolaisen
Airi Kukkosen kotona ollut keskus Hirvelässä (Kiikala).
Airi
kertoili keskuksenhoidosta (perustuu 5.10.2014 tapahtuneeseen haastatteluun):
Salossa
toimiva puhelinyhtiö hoiti puhelinasiat niin Hirvelän kuin Someronkin suhteen.
Tiedonvälitys
jo ennen ns. sosiaalista mediaa oli hyvä. Tiedettiin kuka meni minnekin ja
tekemisistä pidettiin huolta. Puhelinkeskusten pitäjät, sentraalisantrat,
olivat kylän tietoihmisiä. Tämä siitäkin huolimatta, että puheluja ei
tietystikään saanut kuunnella ja varsinkaan urkkia asioita mutta ihmisluonteen
tuntien asia hiukan ”lipsui”. Olipa joskus tarpeen, esim Volvo Markkasen (http://fi.wikipedia.org/wiki/Matti_Markkanen) aikansa kuuluisin
rikollinen) liikkeitä seurattiin tarkkaan erilaisia ”sosiaalisia medioita”
hyväksikäyttäen.
Joskus
oli tiukka paikka kertoa tietoja, varsinkin kun kohde oli vieressä – liikkeiden
tiedusteluun piti vastata vain niukkoja viitteellisiä tietoja: kyllä, juu,
aivan niin… Keskusta ei koskaan jätetty yksin vaan aina joku jäi huoneeseen.
Lapsetkin pääsivät hoitamaan keskusta hätätapauksessa. Keskus oli käytössä
ainakin vuoteen 1965, jonka jälkeen automaattikeskukset valtasivat alaa – niin
Airinkin kotona (Lehtonen) pieni keskusrakennus tehtiin pellonlaidalle.
Keskuksen
hoidossa piti olla tarkkana tietysti tulevien puheluiden suhteen, puhelun
merkkinä läppä aukesi ja puhelinkeskuksen hoitaja vastasi ”keskus” pyydettyyn
osoitteeseen (numero) liitettiin toinen johto, jolloin soittaja ja puhelun
vastaaja muodostivat kiinteän linjan. Kullakin talolla oli oma numero,
Alipoikojan numeroita oli kaksi ja ne erottuivat toisistaan siten, että
toisella oli kaksi soittoa ja toisella yksi. Hirvelän osuuskaupan numero oli 5
ja Oraksen 3, Karttilan yksityiskaupan numero oli 17. Puhelun loputtua linja
purettiin, jotta uusi soittaja pääsi linjoille. Hinta oli sidoksissa aikaan ja
puhelulipukkeet kerättiin maksatusta varten, Maksatus oli sellainen tilanne,
jossa asiakas oli utelias tietämään naapurinkin puheluhinnat ja oliko
mahdollisesti hänellä eniten ”asiaa” ja varaa puhua.
Ukkonen
oli useinkin ongelma ja silloin laitteisiin ei saanut koskea, ei edes mennä
lähelle. Kerran seinä mustui mutta tulipaloa ei kertaakaan syttynyt Hirvelän
keskuksessa.
Puhelimia
oli harvakseltaan ja keskusta käytettiin hyväksi puhelutarpeen tullessa.
Sosiaalisten tarpeiden kanavana puhelin oli mainio apuvälinen, seurattiin
vanhuksen vointia ja tiedotettiin tarpeista, nuorison tarkkailukin toimi hyvin
– joskus jopa liiankin hyvin ja pahoille teille eksyneet, aikuisetkin,
laitettiin ojennukseen yhteisvoimin.
Someron pääkeskus oli
nykyisen keilahallin vieressä ja hoitaja Helmi Saren. Kyliltä yhdistettiin
ensin tänne ja täältä päästiin ”maailmalle”. Helsingin puhelu odotteluineen
saattoi kestää neljäkin tuntia.
Someron puhelinkeskuksen paikka |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti