Tanssilava on suomalaisessa kesäillan maisemassa ilmenevä
erikoispiirre, kansallinen maisemaelementti yhdistettynä haitarilla soitettujen
melankolisten tangojen äänimaisemaan, joissa tietoisuus pohjoisen kesän lyhyydestä
on usein läsnä.
Mielestäni tämän paremmin ei suomalaisten kesälavojen
olemusta voi kiteyttää. Luonnehdinnan takana on opiskelutoverini Marja
Tuohimaa, jonka tanssilavamuistoja käsittelevään sykähdyttävään pro gradu
-tutkielmaan kehotan kaikkia aiheesta kiinnostuneita tutustumaan. Tästä linkistä pääset Marjan graduun.
Marjan keräämien riemukkaiden muistojen innoittamana aloin
valmistella Tarinoita Somerolta -kurssin toista tapaamista, jossa aiheena
olivat tanssilavat. Kohtasin kuitenkin saman pulman kuin Marja turkulaista
tanssilavakulttuuria kartoittaessaan: tuntui hämmästyttävältä, että Somero –
tanssijan satumaa ja paratiisi – on 1900-luvun aikana ollut tulvillaan
tanssipaikkoja, mutta yhtäkään niistä ei ole aiheen ansaitsemalla
syvällisyydellä tutkittu. Kuinka monella somerolaisella olisikaan muistoja
Ämyrillä juhannuksena 1953 radioidusta suorasta lähetyksestä, jossa konsertoi
Olavi Virta? Puhumattakaan Esakalliolla avajaisvuotenaan 1965 järjestetyistä
juhannusjuhlista, joissa pyörähteli ennätykselliset 4000 tanssijaa? Entäpä tarinat
esimerkiksi Kertunsalosta? Niitä ei ole meille pian monikaan enää kertomassa.
Rautela, Kertunsalon saari 1940-luvulla. Saaressa sijaitsi tanssilava, minkä takia rakennettiin silta. Nykyisin saari kuuluu yksityiselle. Kuva: Somero-Seura. Lahjoittaja: Lahja Aukio. |
Lukuvinkkinä mainittakoon, että kulttuuritoimittaja
Veli-Matti Henttosen mielenkiintoisesta historiikista Malja musiikille (2000)
löytyy muutamia ilahduttavia yksityiskohtia Someron tanssielämästä, vaikka teos
käsitteleekin pääasiassa salolaisen tanssi- ja viihdemusiikin historiaa.
Tiesitkö esimerkiksi, että Esakallion suurbingossa syyskuussa 1971 oli
päävoittoina kaksi kappaletta Fiat 600 -autoja tai kaksi 7000 markan ostoskorttia?
Tai että Unto Mononen yhtyeineen vieraili Kuusjoen Keitaalla kolmeen kertaan
kesällä 1958? Nyt halusin kuitenkin syventyä somerolaiseen tanssikulttuuriin kurssilaisteni
kokemusten kautta.
Jotain tanssilavojen yleisyydestä nuorison
ajanviettopaikkoina erityisesti sodan jälkeisinä vuosikymmeninä kertoo se, että
jokaisella yhdeksästä 63–86-vuotiaasta kurssilaisestani oli muistoja tanssipaikoista.
Vaikka tanssijalka ei olisi vipattanutkaan, saattoi silti päätyä lavalle: ”Mää
en oo tanssitaitonen enkä edes marssitaitonen […]. Kyl mää tansseiskin olen
käyny […] ku mul oli se Trabant-auto silloin kuusketluvun alus, niin mää kelpasin
kyytimieheks.” Jos autokyytiä ei ollut saatavilla, kulkivat tanssihaluiset
Rautelaan ja Havuharjulle jalkaisin. Ennen 1950-lukua nuorison kyyditsi
Kertunsaloon bussi, joka oli muistikuvien mukaan aina tupaten täynnä innokkaita
tanssijoita.
Tanssijoita tiettävästi Havuharjun lavalla 1938. Kuva: Somero-Seura. |
Varsinkin nuorilla tytöillä oli kurssilaisteni kertoman mukaan
kova halu tanssimaan: hameet tärkättiin jopilla tai perunajauholla ja kyllä ne kestivät,
minulle vakuutettiin. Valmistautumiseen liittyi odotusta ja jännitystä. Etukäteen mietittiin, keitä tuttuja paikalle mahtaisi saapua, olisiko heidän
joukossaan se erityinen: ”Hakkeeks se
mua nyt sit tanssimaan vai eikö se hae vai eiks se mua nyt enää muistakkaa…?”
Omien sanojensa mukaan kurssilaiset menivät tanssipaikoille kuin pystymetsästä:
”Et me mentiin sinne ja vapistiin vaan, et miten me siellä perässä. Et kyllähän
siitä oppi kyllä, et ei siinä mitään. Mut nykyään käydään niitä kursseja.”
Monille tanssilavat olivatkin ensimmäisiä paikkoja, joissa tehtiin lähempää tuttavuutta
vastakkaisen sukupuolen kanssa. Aikansa kun oli tutustuttu, saattoipa nuorukaiselle
käydä näinkin: ”Anja vei mun autoon ja sitten sano, että mitä nyt tehdään
sitte, että nyt pussataan. Mä oon kato tämmöseen kouluun joutunu.”
Kuten Marja Tuohimaa opinnäytetyössään toteaa, tanssilava
keskellä Suomen kesäistä maisemaa parinhakurituaaleineen on erityislaatuinen
kulttuurinen ilmiö, joka synnyttää nostalgisia muistoja: ”Ujostutti kaauhiast.
Mää muistan kun tota Reijo pokkas minuu, mun pikkusisko pökkäs minnuu et sinnuu
se hakkee.” Vaikka muisteluryhmäläiset eivät tunnustaneetkaan menneensä
tanssilavoille varsinaisesti parinhakumielessä, mainittiin tapahtuman
sosiaalinen ulottuvuus tanssiliikunnan tuottaman ilon ohella yhtenä syynä lavojen
suosioon:
Sul on ympäristö valmiina siin jo, siinä ei oo yksin. Se on semmonen, mikä on vähän vaikeempi jäsentää, et mikä osuus sillä sitten on. En mä oikeen ihan ajattele, et elämänkumppanin etsimist varte se on, mut kyllä siellä romansseja syntyy niitäki.
Tanssilavojen ja rakkaustarinoiden tiiviistä yhteydestä
todisteena olkoon, että kolme yhdeksästä kurssilaisestamme on löytänyt puolisonsa
juuri tanssilavalta. Yksi heistä on 86-vuotias nainen, jonka muistikuvat
ensitapaamisesta ovat kirkkaat:
Mul oli semmonen vakiokaveri sielt samalt suunnalt, mis mun äiti asu ja […] jonku kerran se oli siin saatellu muu, mut ei ollu mittää pidempää tuttavuut. Ja se tuli hakemaa yht aikaa kun sit tuli toinen poika […] ja mä en tienny yhtään itte et kun niit tuli kaks […]. Ne toiset likat selvitti mulle, et toi tuli ensin ja lykkäsivät mun sen vieraan miehen kans tanssimaan. […] Juu ja se oliki mun tuleva miehen sit.
Kurssilaiset muistelivat lämmöllä myös Häntälän kylässä Teeriharjun lavalla 1980 esitettyä Vilma-oopperaa. Kuva: Somero-Seura. Lahjoittaja: Lahja Aukio. |
Romanttisten kesäiltojen vaihtuessa syksyn pimeneviin
ehtoisiin lavat hiljenivät suuria kansanjoukkoja liikuttaneista tahdeista.
Elokuussa tanssittiin vielä tunnelmallisissa latotansseissa, mutta ei somerolaisten
tanssi-innostus viilentynyt talvipakkasillakaan. Tällöin tanssin näyttämöinä
toimivat paikalliset seurantalot, kuten Sylvänä, Valola, Lehtilä ja Toukola
sekä työväentalot, joita sijaitsi mm. Paltassa, Pitkäjärvellä ja Somerniemellä.
Vanhemmat olivat tarkkoja siitä, missä
heidän jälkikasvunsa vietti aikaansa – ja tämän tiesivät myös nuoret, joita
kielletyt paikat luonnollisesti kiehtoivat. Jos sattumalta eksyttiin
vastakkaista aatesuuntausta edustavalle talolle, siitä ei hiiskahdettu
sanallakaan kotona.
Omat keinonsa muiden paikallisten nuorten tapaamiseen olivat
löytäneet muistelijoiden vanhemmatkin omassa nuoruudessaan. Ryhmäläisemme
tiesivät Somerolta useita paikkoja, joissa 1900-luvun alun nuoriso kävi
karkeloimassa piiritanssia. Nuorison kohtaamispaikoiksi valikoituivat
esimerkiksi kylien sillat ja mäet. Muistipa eräs kuulleensa Keltanummentiellä
sijainneesta kyläkeinusta, josta on jäänyt jälkipolville muistoksi vain Keinumäki-merkintä
vanhoissa kartoissa. Jälleen yksi aihepiiri, jossa riittäisi tutkijoille
ammennettavaa. Mutta se olisikin sitten jo toinen tarina.
Onko Sinulla muistoja Someron tanssipaikoista? Kertoivatko
vanhempasi tarinoita piirileikeistä? Onko vierelläsi joku, jonka kanssa rakkaus
roihahti tanssin pyörteissä ja matkaa jatkettiin yhteen tahtiin? Tai oletko sattumalta toinen Fiat 600:n onnellisista
voittajista? Ilmianna itsesi ja jätä viesti kommenttikenttään!
Tanssipaikkajuttuun lisämateriaalia on Esakallion 50-vuotisjuhlaan tehdyissä historiatauluissa
VastaaPoistaEsakallion historiataulut
Casino Queen - Las Vegas, NV - MapyRO
VastaaPoistaFind a Casino Queen in Las Vegas, NV - 거제 출장안마 See 27054 traveler reviews, 1383 candid photos, 아산 출장마사지 and great deals for Casino Queen in Las Vegas, NV, 남양주 출장마사지 at MapyRo. Rating: 4 · 27,055 reviews · Price range: $ (Based on Average Nightly Rates for a Standard Room from our Partners)Which popular attractions are close to Casino Queen?What are 대구광역 출장안마 some 통영 출장샵 of the property amenities at Casino Queen?