Muisteluita 1.4.2015
Tää on niin tätä…
Otsikosta tuli väkisinkin mieleen Ilmari Kiannon Nälkämaan
laulu: ”Kuulkaa korpeimme kuiskintaa, jylhien järvien loiskintaa. Meidänpä
mainetta mainivat nuo, koskien ärjyt ja surkeat suot…”
Kyse oli vahvasta kotiseudun
ominaispiirteestä – ennen oltiin omavaraisia, kaikkea piti tehdä ja kaikkea
piti osata. Kyllähän yksi alue oli siitä ihteään, korpikuusen kyyneleen
vuodattamisesta: Kuulemma … Talvisillalla sitä myytiin paljon – Rankkulan
metsässä (Sariolan) sitä tehtiin paljon tai ainakin tarinan mukaan lehmät
pitivät senpäivästä mölinaa ja kellojen kalketta, kun olivat mäskipaikan
löytäneet ja makuja maistelleet.
Mutta eihän se ihme ollut, viinapolton taito oli oltava kun talouksissa piti osata keittää. Kieltolaki sitten muutti asiantilan (1919-32). Eeva kertoi hiukan hys-hys-tyyliin tarinasta, joka tapahtui Alkon lakon aikoihin 80-luvulla. Siinä isäntää vietiin pääkaupunkiseudun ravintolasta pois ja sanoi osoitteekseen Somero. Kuski tunsi paikkakunnan olihan hän edellisenä päivänä hakenut lastin Kerkolasta.
Kari taas kertoi, että taksijonossa tuli tilaa nopsaan kun sanoi olevansa Somerolta – kyse ei kait niinkään ollut viinasta vaan siitä, että somerolaiset olivat kovan tappelijan maineessa ja heitä ei noin vaan sopinut suututtaa…
Mutta eihän se ihme ollut, viinapolton taito oli oltava kun talouksissa piti osata keittää. Kieltolaki sitten muutti asiantilan (1919-32). Eeva kertoi hiukan hys-hys-tyyliin tarinasta, joka tapahtui Alkon lakon aikoihin 80-luvulla. Siinä isäntää vietiin pääkaupunkiseudun ravintolasta pois ja sanoi osoitteekseen Somero. Kuski tunsi paikkakunnan olihan hän edellisenä päivänä hakenut lastin Kerkolasta.
Kari taas kertoi, että taksijonossa tuli tilaa nopsaan kun sanoi olevansa Somerolta – kyse ei kait niinkään ollut viinasta vaan siitä, että somerolaiset olivat kovan tappelijan maineessa ja heitä ei noin vaan sopinut suututtaa…
Kotipoltto lopetettiin 1866 ja poltto
tuli luvanvaraiseksi. Someron keskustan kivimakasiinin historia kiinnosti. Sitä
käytettiin aikoinaan viinavarastona. Somerolla oli kaksi tehdasta, yksi
Kaislarannassa . Tarina viinanpoltosta on Someron Joulussa 2004. Ruis, ohra ja
kaura olivat tuotteen raaka-aineita. No
yksi erikoinen juttu sitten kuultiin kanssa: Pajulassa vietettiin sellaiset
raittiushäät 1957 (ennenkuulumatonta, mutta aate ei oikein ottanut tuulta
siipiinsä). Suomalaisten huono viinapää oli kovasti tunnettu asia – ihan
ulkomailla saakkakin. Raittiusliike piti ravintoloita paheen pesinä ja nuorisoa
turmelevana (niinhän se on nytkin). Lääkäri saattoi ”tehtailla” pirtureseptejä
jopa 300 päivässä. Murhia tapahtui tiuhaan tahtiin ja vaikka karjalassa
rehvasteltiin sillä, että ei ne olleet häät eikä mitkään jos ei yhtä vähintään
puukotettu niin eipä jääty täällä paljoa jälkeen – kerrottiin Somerniemen
juhlista, jossa murhia tuli 6 kpl. No salakuljetusta ja myyntiä tapahtui
kylässä kuin kylässä. Esitettiin kieltolakia 1907 ja voimaan se tuli 1924 ja
loppui 1932. Tuli ALKO, tanssi kiellettiin ravintoloissa ja 1941 olut tuli
leipäkorteille, viinakorttia käytettiin aina 1970-luvulle saakka. Tehtailu
loppui 80-luvulla, myymäläauto Somerolle 1968. Yksi erityislupa viinanpolttoon
saatiin mm sillä tavoin että seurakunta antoi sen alttaritaulun tekoa vastaan.
Kyllähän sitä muutakin tehtiin kotona
Joulumakkaran teko (Someron Joulu 2011,
Sarvarinne ja Knaapi). Tiilien valmistus oli kovasti tärkeä somerolainen ala –
jäi tällä kertaa vähemmälle. Sen sijaan
puhuttiin aiheista: Voikukan juuret kahvinkorvikkeena, sinikukkaisen sikurin
juuret sokerin korvikkeena, mehiläisvahan ja kittivahan terveysvaikutukset.
Kessu oli mielenkiintoinen kasvi – sitäkin kasvatettiin ennen yleisesti
kotitarvekäyttöön. Pellavan kehräys ja kutominen oli kovasti tuttua ja monella
oli henkilökohtaisia kokemuksia sen käytöstä. Olkikattokin oli monelle tuttu ja
ruokokatosta oli kuultu. Voita ja saippuaakin tehtiin kotona – noihin taitoihin
saamme tutustua vuosittain Ol’Hollil –tapahtumassa Mäkilän traktorimuseossa (tänä
vuonna 11.7.2015). Yksi aihe, juttu pyykinpesusta, vuodelta 2007 äänikirjan muodossa.
Tulkoon tässä samassa kohdassa esille
toinenkin osoite, jossa äänikirjan
muodossa kerrotaan elämästä Häntälässä (nauhoituksia vuosilta 1990 ja 1997).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti